čtvrtek 19. srpna 2010

Stoker: Review

Carson Reeves ze stránky ScriptShadow je autorem prvního review Wentova scriptu Stoker, k němuž vznikne i film produkovaný společností Fox Searchlights. Stoker je film žánru drama, thriller a mystery, vyprávející o osmnáctileté dívce jménem India Stoker, jejíž otec tragicky zemřel při automobilové nehodě. A právě po smrti její otce přichází do rodiny ztracený strýček Charlie, jehož minulost i osobnost sama o sobě je zahalena ničím jiným, než tajemstvím. Měla jsem možnost si celý script stáhnout a přečíst, tudíž vám review pana Reevese propletu i se svými poznatky, avšak budu muset být sobecká a pro dobro Wentovy práce script nebudu publikovat. Doufám, že to pochopíte, a raději si počkáte na samotný film.

Příběh začíná scénou, v níž India hraje na piano skladbu od Erica Satieho, a my sledujeme cestu pavoučka, který se pomalu, pomalu blíží k její noze, která ho následně bez slitování zašlápne. India vypadá chladně a lhostejně k okolí, charakterizují ji staré černobílé boty, jež nosí neustále a permanentně. Její matka, Evie Stoker, je na první pohled žena, co potřebuje sklenku do ruky. Bezvýsledně zkritizuje svou dceru za její boty, a obě odjíždějí na pohřeb Richarda Stokera, otce a manžela.

Dle reverendových slov byl Richard v čele malé komunity v Middle Bend, známý svou otevřeností, upřímností a bezúhonností. Na pohřbu si India všimne neznámého muže stojícího v pozadí, ale jakmile je vyrušena zakášláním jednoho z hostů, otočí se a muž je pryč. Zpátky v rezidenci Stokerů potkáváme služku, paní McGarrick, která i Evie vtipkuje za jejími zady a označuje ji za zlatokopku. Mezitím India zjišťuje, že záhadný muž diskutuje s její nadšenou matkou, jež mu nevěřícně říká: "Přísahám, že tohle musí být zázrak, Charlie! Richard říkával, že ses nadobro ztratil..."

A kdo že je strýček Charlie? Mladší bratr Richarda, milý, pohledný, decentní a hlavně - po třicet let ztracený. Měl Richard dobrý důvod, proč Charlieho existenci ututlával po tolik let? O jeho minulosti nevíme vůbec nic. A India mu právoplatně nevěří. Scénář je doplněn opravdu úchvatnými dialogy, které vás vtáhnou do příběhu po několika stránkách. Časem zjišťujeme, že Evie se do strýčka Charlie zamilovala. Jenže ten má jiné úmysly.

Téhož večera, po záhadném zmizení služky McGarrick, se Charlie ujme vaření a okouzluje svým chováním všechny, jen ne Indiu. Ta se vydá do sklepa do mrazáku pro zmrzlinu a my vidíme, že právě tam je paní McGarrick - tedy spíše její tělo. India si je však nevšimne, přesto nadále opovrhuje Charlieho vřelé návrhy, jako třeba odvozy ze školy, místo kterých jezdí autobusem a on ji každého dne následuje v autě.

"Co ode mně chceš?"
"Chci, abychom byli přátelé."
"Nemusíme být přátelé. Jsme rodina."

Poznáváme, že India je zvláští i ve škole. Ostatní ji uráží a zesměšňují, ale ona je přechází a věnuje se vlastnímu světu. Pak přichází další návštěva v podobě tetičky Gwendolyn Stoker, která je kolem Charlieho výskytu ihned nedůvěřivá, a tudíž se rozhodně, že zůstane déle, než plánovala. Ale co se s ní stane? Kdo ví, jestli opravdu zůstane tak dlouho, jak chtěla...

Pravou je, že po zhruba čtyřiceti stránkách začíná být příběh příliš předpovídatelný, až nudný. To se však rapidně změní v druhé polovině scriptu. V té se mysteriózní vyprávění o potenciálním podvodníkovi Charliem změní... v něco naprosto odlišeného. Příběh je tajemnější, záhadnější... a poněkud perverznější. Po přečtení celého scriptu jsem však zůstala s otevřenými ústy. Je to ten typ příběhu, který ve vás zanechá rozporuplné - ale pozitivní - naladění, a o kterém musíte přemýšlet ještě dlouho poté, co jej přečtete (v případě filmu zkouknete).

Jedno je však jisté - dnes už nikdo nepochybuje o skvělém talentu Wentwortha Millera, který v sobě do dnešního roku, kdy prodal script na Stokera i na pre-příběh zvanýStrýček Charlie (na který se sakra těším!), byl znám pouze jakio herec. Když pomyslím, že Stoker byl herecky doslova obdařen úžasnou Jodie Foster (pravděpodobně do role Evie) a Carey Mulligan, trochu mě mrzí, že Wentworth neobsadí roli Charlieho, jak se spekulovalo (a stále spekuluje).

Stoker je projekt nabitý opravdu kuriózním příběhem, a vzpomeňte si, že se - ačkoliv se to tak zprvu nezdá - jedná o milostný příběh. Můžete jen hádat, mezi kým.

Bravo, Wentworthe, odvedl jsi kus práce!